Nejkrásnější psychologický test: Goldenův dotazník typologie osobnosti (GPOP) jako psychometricky vyladěné vylepšení populárního MBTI
- Perspektivy psyché
- 23. 11. 2024
- Minut čtení: 4
Nejkrásnějším psychologickým testem s ohledem na estetickou podnětnost předkládaného materiálu je nejspíše Rorschachův test inkoustových skvrn, u kterého se klient vyjadřuje k neurčitým zrakovým podnětům, což napomáhá se zkoumáním jinak obtížně přístupných zákoutí psychiky (Svoboda et al., 2022). Pokud však krásu testu pojmeme tak, že daný test přináší zajímavé a inspirativní výsledky, které poskytují klientovi nejen poznání důležitých silných stránek, ale poskytují také možnost zažít hrdost na sebe sama a docenit potenciál vlastní osobnosti, potom pro nás jednoznačně vystupuje do popředí Goldenův dotazník typologie osobnosti (GPOP)(Golden, 2009), který také doporučujeme našim klientům.
V čem je tento test tak hodnotný? Zjišťuje jungovské typy (tj. extraverzi /kód E/ x introverzi /I/), psychické funkce (vnímání /S/ x intuici /N/; myšlení /T/ x cítění /F/) a tzv. orientaci (na rozhodování /J/ x na vnímání /P/), které jsou obecně populární a známé zvláště díky dotazníku MBTI (který však v České republice nikdy oficiálně nevyšel, a jenž je pro své zaměření na psychologické typy spíše než na psychické dimenze kritizován z vědeckých pozic: Dimenzionální pojetí je totiž blíže reálnému rozložení úrovně většiny psychických vlastností ̶ neboť ve skutečném světě je většina lidí nevyhraněných s ohledem např. na extraverzi a introverzi; typologické členění přitom respondenta poněkud „násilně“ řadí k jednomu z pólů dané dimenze /například k extraverzi/, byť jsou jeho hodnoty v měřené vlastnosti třeba velmi blízko k průměru dané škály) (McCrae & Costa, 1989). Podobně jako oblíbená stránka https://www.16personalities.com/ přidává GPOP k posuzovaným vlastnostem dle MBTI ještě dimenzi napětí (A) a uvolnění (G), tedy hodnocení emoční stability.
V GPOP je klientovi stanoven jeho typologický profil (těchto profilů je celkem 16; jeden z nich je např. ISFP, který je charakterizován krátkým popisem typu s jistým důrazem na profesní působení: „ISFP ̶ přívětiví, vřelí. Jsou citliví; upřímní, přímí, precizní. Dokáží se dobře vžít do druhých, v krizích jsou schopni utřídit informace. Jsou loajální spolupracovníci svých organizací. Termíny jsou pro ně jen příležitostné záchytné body. Dávají přednost konkrétním projektům, ve kterých jsou požadovány konkrétní činy a měřitelné výsledky. Navenek se projevují spíše realisticky, vnitřně se spoléhají na hodnotové rozhodování.“). Následuje podrobný popis psychologického typu, zmínění silných a slabších stránek a doporučení pro další rozvoj. Oproti MBTI je velkou výhodou zahrnutí subškál (faset) jednotlivých globálních vlastností: Tak například globální dimenze cítění (F) se člení ještě na 5 faset: Empatii, subjektivitu, autenticitu, adaptabilitu a akceptaci. GPOP posuzuje, zda je respondent vyhraněný s ohledem na preferenci globálních dimenzí, nebo zda například v některých dílčích fasetách dosahuje spíše výsledků typických pro opačný typ (může se třeba stát, že člověk s preferencí psychické funkce cítění skóruje ve 2/5 faset jako člověk s převahou opačné globální vlastnosti, totiž myšlení). Osobnostní profil, vykreslený tímto testem, je tak značně plastický a bohatý na informace.
Jungovský popis psychických funkcí je dle stávajícího výzkumu dalším příkladem toho, kdy klasický autor, v době svého působení ještě nepoužívající sofistikované statistické metody, přesto dospěl k četným paralelám se současným výzkumem osobnosti. Dle vědců (McCrae & Costa, 1989), kteří zevrubně bádali v oblasti pětifaktorového popisu osobnosti (Hřebíčková, 2011) totiž vlastnosti dle MBTI (a tedy i námi představovaného testu GPOP) docela těsně souvisejí s pětifaktorovými rysy. Dichotomie extraverze (E) x introverze (I) má v pětifaktorových testech i stejně nazvanou paralelu (dimenzi extraverze). Psychická funkce intuice (N) souvisí s vyšší otevřeností ke zkušenosti (tedy imaginativností a zvídavostí); vnímání (S) zase s konzervativním, praktickým zaměřením (tedy s nižší otevřeností ke zkušenosti). Je známo, že v akademickém světě převažují lidé s preferencí intuice, zatímco ve většině jiných zaměstnání převládají pracovníci s rozvinutějším vnímáním (S). Cítění (F) koreluje s přívětivostí. Orientace na rozhodování (J) má vztah ke svědomitosti, svědomití lidé více potřebují dotahovat do konce a uzavírat rozpracované, zatímco lidé upřednostňující orientaci na vnímání (P) se rádi kochají a nechávají se více strhnout okamžikem. Nepřekvapí proto, že je častěji nacházíme v uměleckých a tvořivých profesích. Oproti původní verzi MBTI je v GPOP přidána škála napětí (A) x uvolnění (G), která těsně souvisí s pětifaktorovým neuroticismem (x emoční stabilitou).
Proč raději nevyzkoušet pětifaktorový dotazník než GPOP? Pětifaktorové dotazníky, ať již stručný NEO-FFI (Hřebíčková & Urbánek, 2001) nebo podrobný NEO-PI-R , případně novější verze podrobné varianty NEO-PI-3 (Hřebíčková & Jelínek, 2016), mají určitě své místo a popisují osobnost přesným a zajímavým způsobem. Rádi je řadíme jako součást komplexnějších testových setů, sloužících například k doporučení profesní orientace. Pokud však někdo chce získat opravdu pěkné výsledky, orientované převážně na silné stránky, a popsané spíše povznášejícím a poněkud poetickým jazykem, upřednostňujeme GPOP. Podobně jako je Jungova psychologie poněkud ezoterická a metaforická, a ukazuje (teď prosíme o shovívavost k určité nadsázce) na potenciál každého člověka a na možnost opřít se o mocné duchovní jádro ve vlastním nitru, tak i GPOP popisuje osobnost tak, že se klient může dostat do povznášejícího kontaktu s vlastním „barevným spektrem“ silných stránek a osobitosti, která má pro povzbuzení a pro ocenění sebe sama patrně větší sílu než přísněji vědecký jazyk pětifaktorového modelu osobnosti.
Pokud Vás tento text trochu navnadil a máte o zprávu z GPOP zájem, je možné si u naší firmy Verita Diagnostics s.r.o. (cagas.petr@gmail.com, +420724723479) objednat online vstupní kód a výstupní report i se stručným individualizovaným komentářem psychologa za 790 CZK bez DPH (tedy 956 CZK včetně DPH). Hutnější popis této nabídky je jednou z krátkých kapitol na stránce https://www.verita-diagnostics.cz/sluzby/index.html.
Použitá literatura
Golden, J. P. (2009). Dotazník typologie osobnosti – GPOP. Hogrefe – Testcentrum.
Hřebíčková, M. (2011). Pětifaktorový model v psychologii osobnosti: Přístupy, diagnostika, uplatnění. Grada Publishing a.s.
Hřebíčková, M., & Jelínek, M. (2016). NEO-PI-3 NEO osobnostní inventář-3 (podle NEO-PI-3 P. T. Costy a R. R. McCraee). Testcentrum.
Hřebíčková, M., & Urbánek, T. (2001). NEO-FFI NEO pětifaktorový osobnostní inventář (podle NEO Five-Faktor inventory P. T. Costy a R. R. McCraee). Testcentrum.
McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1989). Reinterpreting the Myers-Briggs Type Indicator from the perspective of the five-factor model of personality. Journal of Personality, 57(1), 17–40. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1989.tb00759.x
Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2022). Psychodiagnostika dospělých. Portál.
link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link link