top of page

Nejkrásnější psychologický test: Goldenův dotazník typologie osobnosti (GPOP) jako psychometricky vyladěné vylepšení populárního MBTI

  • Obrázek autora: Perspektivy psyché
    Perspektivy psyché
  • 23. 11. 2024
  • Minut čtení: 4

Nejkrásnějším psychologickým testem s ohledem na estetickou podnětnost předkládaného materiálu je nejspíše Rorschachův test inkoustových skvrn, u kterého se klient vyjadřuje k neurčitým zrakovým podnětům, což napomáhá se zkoumáním jinak obtížně přístupných zákoutí psychiky (Svoboda et al., 2022). Pokud však krásu testu pojmeme tak, že daný test přináší zajímavé a inspirativní výsledky, které poskytují klientovi nejen poznání důležitých silných stránek, ale poskytují také možnost zažít hrdost na sebe sama a docenit potenciál vlastní osobnosti, potom pro nás jednoznačně vystupuje do popředí Goldenův dotazník typologie osobnosti (GPOP)(Golden, 2009), který také doporučujeme našim klientům.

V čem je tento test tak hodnotný? Zjišťuje jungovské typy (tj. extraverzi /kód E/ x introverzi /I/), psychické funkce (vnímání /S/ x intuici /N/; myšlení /T/ x cítění /F/) a tzv. orientaci (na rozhodování /J/ x na vnímání /P/), které jsou obecně populární a známé zvláště díky dotazníku MBTI (který však v České republice nikdy oficiálně nevyšel, a jenž je pro své zaměření na psychologické typy spíše než na psychické dimenze kritizován z vědeckých pozic: Dimenzionální pojetí je totiž blíže reálnému rozložení úrovně většiny psychických vlastností ̶ neboť ve skutečném světě je většina lidí nevyhraněných s ohledem např. na extraverzi a introverzi; typologické členění přitom respondenta poněkud „násilně“ řadí k jednomu z pólů dané dimenze /například k extraverzi/, byť jsou jeho hodnoty v měřené vlastnosti třeba velmi blízko k průměru dané škály) (McCrae & Costa, 1989). Podobně jako oblíbená stránka https://www.16personalities.com/ přidává GPOP k posuzovaným vlastnostem dle MBTI ještě dimenzi napětí (A) a uvolnění (G), tedy hodnocení emoční stability.

V GPOP je klientovi stanoven jeho typologický profil (těchto profilů je celkem 16; jeden z nich je např. ISFP, který je charakterizován krátkým popisem typu s jistým důrazem na profesní působení: „ISFP ̶ přívětiví, vřelí. Jsou citliví; upřímní, přímí, precizní. Dokáží se dobře vžít do druhých, v krizích jsou schopni utřídit informace. Jsou loajální spolupracovníci svých organizací. Termíny jsou pro ně jen příležitostné záchytné body. Dávají přednost konkrétním projektům, ve kterých jsou požadovány konkrétní činy a měřitelné výsledky. Navenek se projevují spíše realisticky, vnitřně se spoléhají na hodnotové rozhodování.“). Následuje podrobný popis psychologického typu, zmínění silných a slabších stránek a doporučení pro další rozvoj. Oproti MBTI je velkou výhodou zahrnutí subškál (faset) jednotlivých globálních vlastností: Tak například globální dimenze cítění (F) se člení ještě na 5 faset: Empatii, subjektivitu, autenticitu, adaptabilitu a akceptaci. GPOP posuzuje, zda je respondent vyhraněný s ohledem na preferenci globálních dimenzí, nebo zda například v některých dílčích fasetách dosahuje spíše výsledků typických pro opačný typ (může se třeba stát, že člověk s preferencí psychické funkce cítění skóruje ve 2/5 faset jako člověk s převahou opačné globální vlastnosti, totiž myšlení). Osobnostní profil, vykreslený tímto testem, je tak značně plastický a bohatý na informace.


Jungovský popis psychických funkcí je dle stávajícího výzkumu dalším příkladem toho, kdy klasický autor, v době svého působení ještě nepoužívající sofistikované statistické metody, přesto dospěl k četným paralelám se současným výzkumem osobnosti. Dle vědců (McCrae & Costa, 1989), kteří zevrubně bádali v oblasti pětifaktorového popisu osobnosti (Hřebíčková, 2011) totiž vlastnosti dle MBTI (a tedy i námi představovaného testu GPOP) docela těsně souvisejí s pětifaktorovými rysy. Dichotomie extraverze (E) x introverze (I) má v pětifaktorových testech i stejně nazvanou paralelu (dimenzi extraverze). Psychická funkce intuice (N) souvisí s vyšší otevřeností ke zkušenosti (tedy imaginativností a zvídavostí); vnímání (S) zase s konzervativním, praktickým zaměřením (tedy s nižší otevřeností ke zkušenosti). Je známo, že v akademickém světě převažují lidé s preferencí intuice, zatímco ve většině jiných zaměstnání převládají pracovníci s rozvinutějším vnímáním (S). Cítění (F) koreluje s přívětivostí. Orientace na rozhodování (J) má vztah ke svědomitosti, svědomití lidé více potřebují dotahovat do konce a uzavírat rozpracované, zatímco lidé upřednostňující orientaci na vnímání (P) se rádi kochají a nechávají se více strhnout okamžikem. Nepřekvapí proto, že je častěji nacházíme v uměleckých a tvořivých profesích. Oproti původní verzi MBTI je v GPOP přidána škála napětí (A) x uvolnění (G), která těsně souvisí s pětifaktorovým neuroticismem (x emoční stabilitou).

Proč raději nevyzkoušet pětifaktorový dotazník než GPOP? Pětifaktorové dotazníky, ať již stručný NEO-FFI (Hřebíčková & Urbánek, 2001) nebo podrobný NEO-PI-R , případně novější verze podrobné varianty NEO-PI-3 (Hřebíčková & Jelínek, 2016), mají určitě své místo a popisují osobnost přesným a zajímavým způsobem. Rádi je řadíme jako součást komplexnějších testových setů, sloužících například k doporučení profesní orientace. Pokud však někdo chce získat opravdu pěkné výsledky, orientované převážně na silné stránky, a popsané spíše povznášejícím a poněkud poetickým jazykem, upřednostňujeme GPOP. Podobně jako je Jungova psychologie poněkud ezoterická a metaforická, a ukazuje (teď prosíme o shovívavost k určité nadsázce) na potenciál každého člověka a na možnost opřít se o mocné duchovní jádro ve vlastním nitru, tak i GPOP popisuje osobnost tak, že se klient může dostat do povznášejícího kontaktu s vlastním „barevným spektrem“ silných stránek a osobitosti, která má pro povzbuzení a pro ocenění sebe sama patrně větší sílu než přísněji vědecký jazyk pětifaktorového modelu osobnosti.


Pokud Vás tento text trochu navnadil a máte o zprávu z GPOP zájem, je možné si u naší firmy Verita Diagnostics s.r.o. (cagas.petr@gmail.com, +420724723479) objednat online vstupní kód a výstupní report i se stručným individualizovaným komentářem psychologa za 790 CZK bez DPH (tedy 956 CZK včetně DPH). Hutnější popis této nabídky je jednou z krátkých kapitol na stránce https://www.verita-diagnostics.cz/sluzby/index.html.


Použitá literatura

Golden, J. P. (2009). Dotazník typologie osobnosti – GPOP. Hogrefe – Testcentrum.

Hřebíčková, M. (2011). Pětifaktorový model v psychologii osobnosti: Přístupy, diagnostika, uplatnění. Grada Publishing a.s.

Hřebíčková, M., & Jelínek, M. (2016). NEO-PI-3 NEO osobnostní inventář-3 (podle NEO-PI-3 P. T. Costy a R. R. McCraee). Testcentrum.

Hřebíčková, M., & Urbánek, T. (2001). NEO-FFI NEO pětifaktorový osobnostní inventář (podle NEO Five-Faktor inventory P. T. Costy a R. R. McCraee). Testcentrum.

McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1989). Reinterpreting the Myers-Briggs Type Indicator from the perspective of the five-factor model of personality. Journal of Personality, 57(1), 17–40. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1989.tb00759.x

Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2022). Psychodiagnostika dospělých. Portál.


Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


Najdete nás také na Facebooku:
  • Facebook

Chcete vědět o nových článcích?

© 2035 by Turning Heads. Powered and secured by Wix

bottom of page